Inspectoratul Teritorial de Muncă Bihor este o instituţie cu personalitate juridică aflată în subordinea Inspecţiei Muncii. Inspecţia Muncii este organ de specialitate al administraţiei publice centrale, aflat în subordinea Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarității Sociale, prin care se exercită atribuţiile de autoritate de stat în domeniul relaţiilor de muncă şi al securităţii şi sănătăţii în muncă.
Prin I.T.M. Bihor se asigură la nivelul județului Bihor, controlul îndeplinirii obligaţiilor legale de către angajatori, în domeniul relaţiilor de muncă, al securităţii şi sănătăţii în muncă și al supravegherii pieței, respectiv ale celor referitoare la condiţiile de muncă, apărarea vieţii, integrității corporale şi sănătății lucrătorilor şi a altor participanţi la procesul de muncă, în desfăşurarea activităţii.
Prin acţiunile de control, îndrumare şi informare I.T.M. Bihor a realizat nu numai o
monitorizare constantă a stării de fapt din domeniile vizate ci şi conştientizarea actorilor implicaţi asupra importanţei respectării legislaţiei în domeniul relaţiilor de muncă şi securităţii şi sănătăţii în muncă.
În îndeplinirea atribuţiilor ce îi revin, inspectoratul a colaborat cu autorităţile locale, cu reprezentanţii partenerilor sociali, cu diferite instituţii publice cu atribuţii de control sau cu organizaţii patronale sau sindicale, cu mass-media locală. In desfăşurarea actelor de control inspectorii de muncă au beneficiat de sprijinul jandarmeriei şi poliţiei.
Având o atitudine imparţială dintr-o poziţie echidistantă față de angajați și angajatori, veghează asupra respectării legalităţii în domeniul relaţiilor de muncă şi al sănătăţii şi securităţii în muncă prin efectuarea de controale (inopinate, de fond, tematice, împreună cu/sau la solicitarea altor instituţii) atât din proprie iniţiativă precum şi în cadrul campaniilor. Asigurând dreptul cetăţenilor de a adresa petiţii autorităţilor publice, un număr important de vizite de inspecţie a fost efectuat ca urmare a sesizărilor primite de la cetăţeni.
Instituţia, în conformitate cu legea, a verificat şi verifică respectarea de către participanţii la raporturile de muncă a prevederilor legale in domeniul relaţiilor de muncă şi al securităţii şi sănătăţii în muncă, un obiectiv major fiind combaterea fenomenului muncii nedeclarate şi implicit al evaziunii fiscale, a urmărit şi urmăreşte informarea oricărei persoane fizice si juridice (din oficiu sau la cerere) despre actele normative care reglementează activitatea instituţiei, despre mijloacele de respectare de către participanţii la raporturile de muncă a legislaţiei specifice, în scopul conştientizării de către aceştia a beneficiilor comune pe care le aduce adoptarea unor bune practici în domeniu, a pus şi pune la dispoziţia publicului din oficiu, precum şi a oricărei persoane interesate la cerere, informaţiile şi documentele prevăzute de Legea 544/2001 privind accesul la informaţiile de interes public, asigură rezolvarea in conformitate cu legislaţia în vigoare şi în termenele stabilite de lege a petiţiilor, sesizărilor, cererilor, reclamaţiilor, inclusiv a celor administrative.
Raportul de activitate al Inspectoratului Teritorial de Muncă Bihor oferă o imagine de ansamblu asupra rolului instituţiei şi modului în care au fost îndeplinite obiectivele propuse în anul 2024, urmându-se Programul propriu de acţiuni, parte a Programului de acţiuni al Inspecţiei Muncii. Acţiunile de control s-au desfășurat în baza necesităţii cercetării operative a evenimentelor, a petițiilor înregistrate cît și din proprie inițiativă prin efectuarea de controale inopinate, de fond, tematice, împreună/sau la solicitarea altor instituţii.
I. Evidenţa controale efectuate
În anul 2024, cu accent pe combaterea fenomenului de muncă nedeclarată, și pe consolidarea culturii de prevenire a riscurilor de accidentare şi îmbolnăvire profesională,
la nivelul Inspectoratului Teritorial de Muncă Bihor au fost efectuate un număr de 2.852 controale; s-au aplicat un număr de 3.791 sancţiuni contravenţionale, din care 722 amenzi în cuantum de 9.728.600 lei şi 3.069 avertismente.
I.1.In domeniul relaţiilor de muncă în anul 2024 au fost cuprinse în activitatea de îndrumare şi control un număr de 1.692 unităţi din domeniul public, mixt şi privat.
Pentru abaterile de la reglementările legale în vigoare s-au dispus diferite măsuri de remediere şi au fost aplicate 2.693 sancţiuni contravenţionale, dintre care 2087 avertismente (78% din totalul sancţiunilor în domeniul r.m.) şi 606 amenzi (22% totalul sancţiunilor în domeniul r.m.) în valoare totală de 9.084.600 lei.
În domeniul relațiilor de muncă, în anul 2024, din totalul de 2.693 sancţiuni:
a) 195(7% din total sancțiuni) sunt sancțiuni pentru munca NEDECLARATĂ din care:
- 151 sunt amenzi pentru munca nedeclarată în cuantum total de 7.130.000 lei
- 44 sunt avertismente.
În anul 2024 au fost identificate 651 persoane desfășurând muncă nedeclarată în cadrul a 186 unități, fiind aplicate 151 amenzi în valoare totală de 7.130.000.
Dintre acestea:
-593 persoane din cadrul a 159 unităti nu aveau întocmit contract individual de muncă, fiind aplicate 127 amenzi în valoare totală de 6.640.000 și 34 avertismente.
-12 persoane din cadrul a 7 unități prestau activitate fără transmiterea elementelor contractului individual de muncă în registrul general de evidenţă a salariaţilor cel târziu în ziua anterioară începerii activităţii, fiind aplicate 5 amenzi în valoare totală de 180.000 lei și 2 avertismente.
- 9 persoane din cadrul 8 unități prestau activitate în perioada în care acestea aveau contractul individual de muncă suspendat, fiind aplicate 6 amenzi în valoare totală de 140.000 lei și 2 avertismente.
-37 persoane din cadrul a 20 unități prestau activitate cu depăşirea duratei timpului de muncă stabilită în cadrul contractelor individuale de muncă cu timp parțial, fiind aplicate 13 amenzi în valoare totală de 170.000 și 6 avertismente.
b)2.498 (93% din total sancțiuni) sunt sancţiuni pentru neconformităţi ALTELE decât munca nedeclarată, din care:
- 455 amenzi în cuantum total de 1.954.600 lei (din care 24 sunt amenzi pentru munca SUBDECLARATĂ în cuantum total de 296.000 lei);
- 2.043 avertismente.
I.2.Inspectorii de muncă din cadrul serviciului sănătate şi securitate în muncă al I.T.M.Bihor au efectuat în perioada de referinţă un număr de 1.160 controale.
Cu ocazia controalelor efectuate s-au constatat numeroase abateri de la respectarea aplicării legislaţiei în vigoare şi s-au aplicat un număr de 1.098 sancţiuni contravenţionale, din care 116 amenzi (11% din totalul sancțiuni s.s.m.) în cuantum de 644.000 lei şi 982 avertismente (89% din totalul sancțiuni s.s.m.).
Pentru deficienţele constatate au fost dispuse măsuri pentru intrarea în legalitate.
II. Evidenţa adeverinţe eliberate
La cererea persoanelor fizice, juridice sau a oricăror entităţi care au dreptul legal de a solicita şi de a obţine, informaţii din arhiva I.T.M. Bihor constituită până la data de 31.12.2010 conform Legii Arhivelor Naţionale nr. 16/1996, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv informaţii extrase din baza de date organizată la nivelul INSPECŢIEI MUNCII cu registrele generale de evidenţă a salariaţilor transmise de angajatori şi în baza Ordonanţei Guvernului nr. 33/2002 privind reglementarea eliberării certificatelor şi adeverinţelor de către autorităţile publice centrale şi locale, aprobată cu modificări prin Legea nr. 223/2002,
I.T.M. Bihor a eliberat în anul 2024 un număr de 14619 adeverințe/certificate/alte tipuri de documente din care:
• Adeverințe de vechime- 1.054;
• Certificate din Revisal - 12.090;
• Alte tipuri de documente (Poliție, Parchet, Primării, Executori bancari, Judecătorii, Executori judecătorești, A.N.A.F., A.J.P.I.S.)- 1.475.
III.Evidenţa contracte individuale de muncă şi salariaţi conform prevederilor H.G. nr.905 /2017 privind registrul general de evidenţă a salariaţilor
Până la data de 31.12.2024 în baza de date centrală a Inspecţiei Muncii constituită conform prevederilor H.G. nr.905 /2017 privind registrul general de evidenţă a salariaţilor, la nivelul judeţului Bihor, numărul angajatorilor activi în judeţul Bihor este de 26.145 (la data de 31.12.2023 numărul angajatorilor activi în judeţuBihor a fost 26256), cu un număr de salariaţi activi 164482 (la data de 31.12.2023 numărul salariaţilor activi a fost 166243).
Numărul contractelor individuale de muncă active la data de 31.12.2024 în judeţul Bihor este 190960 ( Numărul contractelor individuale de muncă active la data de 31.12.2023 a fost 192287).
Numărul contractelor individuale de muncă suspendate la data de 31.12.2024 este de 6.402, fără a putea identifica motivul suspendării acestora.
Numărul contractelor individuale de muncă detașate la data de 31.12.2024 este de 518.
La data de 31.12.2024 în gestiunea ITM Bihor există un număr de 6.651 carnete de muncă.
IV. Evidenţa petiţiilor
Un număr important de vizite de inspecţie a fost efectuat ca urmare a sesizărilor primite de la cetăţeni.
În anul 2024, la Inspectoratul Teritorial de Muncă Bihor au fost înregistrate 813 petiţii, din care 73 au fost de competenţă comună securitate şi sănătate în muncă şi relaţii de muncă, 647 exclusiv în domeniul relaţii de muncă şi 14 exclusiv în domeniul securitate şi sănătate în muncă. Un număr de petiții 22 au fost de competenta compartimentului relatii cu publicul. Un număr de 143 de petiții au fost redirecționate și altor instituții.
Din cele 813 petiţii înregistrate în perioada de referinţă, 57 petiţii anonime au fost clasate.
Pentru rezolvarea sesizărilor înregistrate s-a desfăşurat o activitate complexă, constând în efectuarea de controale la agenţii economici, prin verificarea documentelor urmărindu-se toate aspectele tematicii de control, inspectorii de muncă dispunând măsuri obligatorii cu termene concrete de realizare în vederea înlăturării deficienţelor constatate.
Cele mai frecvente aspecte sesizate fac referire la: neplata drepturilor salariale și a concediilor medicale, neîncheierea contractului individual de muncă, neacordarea indemnizaţiei de concediu de odihnă neefectuat la plecarea din unitate, neîntocmire acte de modificare a clauzelor contractului individual de muncă, nerespectarea prevederilor legale cu privire la repausul săptămânal, nerespectarea prevederilor legale cu privire la munca suplimentară, nerespectarea prevederilor legale cu privire la sărbătorile legale, concedieri abuzive, reconstituirea vechimii în muncă, eliberarea adeverinţelor pe grupe de muncă, nerespectarea normelor de securitate şi sănătate în muncă (condiţii improprii de muncă, neacordarea echipamentului individual de protecţie, neasigurarea unei instruiri corespunzătoare, schele mobile neasigurate împotriva alunecărilor involuntare, inexistenţa mijloacelor colective de protecţie împotriva căderilor de obiecte, cercetarea accidentelor de muncă).
V. Relaţia cu mass-media
Pe parcursul anului 2024 au fost emise un număr de 35 comunicate de presă. Un număr de 84 articole au apărut în presa locală pe diverse teme privind activitatea Inspectoratului Teritorial de Muncă al judeţului Bihor. A fost organizate 5 întâlniri cu angajatorii la care a fost invitați și reprezentanții mass mediei locale. Subiectele principale au prezentat activitatea inspectorilor de muncă din cadrul Inspectoratului Teritorial de Muncă al judeţului Bihor, cu accent pe munca fără forme legale şi pe prevenţia accidentelor de muncă.
VI. REZULTATELE ACŢIUNILOR PLANIFICATE CONFORM „ PROGRAMULUI CADRU DE ACŢIUNI AL INSPECŢIEI MUNCII “ , RESPECTIV „ PROGRAMULUI PROPRIU DE ACŢIUNI AL ITM BIHOR “ PENTRU ANUL 2024.
În scopul îndeplinirii atribuţiilor care revin Inspectoratelor teritoriale de muncă din Legea nr.108 /1999 şi din Regulamentul de organizare şi funcţionare aprobat prin H.G. 488/2017, INSPECTORATUL TERITORIAL DE MUNCĂ BIHOR a acordat o atenţie deosebită realizării măsurilor cuprinse în Programul cadru de acţiuni pentru anul 2024 al Inspecţiei Muncii, desfăşurînd următoarele campanii şi acţiuni:
VI.1. Campanii în domeniul relaţiilor de muncă
1.Campanie privind identificarea şi combaterea cazurilor de muncă nedeclarată și subdeclarată în domenii susceptibile utilizării frecvente a acesteia (ex:construcții, protecție și pază, service auto, depozite & Retail, comerț, restaurante, baruri și alte activități de servire a băuturilor, hoteluri și facilități cazare, târguri și piețe, activități de jocuri de noroc și pariuri, închirieri de transportoare și trotinete electrice, panificație și cofetării, fabricarea de încălțăminte, saloane de înfrumusețare etc).
În anul 2024, fenomenul « munca la negru » s-a caracterizat prin următorii indicatori:
- 11,48 % din totalul angajatorilor controlaţi reprezintă angajatorii care foloseau forţa de muncă fără a avea întocmite forme legale de angajare;
Din totalul de 9.084.600 lei amenzi aplicate în anul 2024, 7.130.000 lei au fost amenzi pentru muncă fără forme legale, ceea ce reprezintă 78,49% din totalul amenzilor aplicate. În anul 2024 au fost depistate un număr de 651 de persoane care desfăşoară muncă nedeclarată.
Profilul activităţii angajatorilor depistaţi că folosesc forţa de muncă fără forme legale de angajare este diversificat, fiind identificate în principal în domeniile: livrare, construcţii, alimentaţia publică (baruri, restaurante, patiserii, cofetării), panificaţie, servicii – curăţenie, transporturi rutiere, divertisment.
2.Campanie privind verificarea modului de respectare de către angajatori a prevederilor Legii nr. 52/2011 privind exercitarea unor activităţi cu caracter ocazional desfăşurate de zilieri, cu modificările şi completările ulterioare, şi a normelor de aplicare a acesteia precum și a modului în care se derulează activitatea de înregistrare a zilierilor în registrul electronic de evidență a zilierilor.
În cursul anului 2024 s-au efectuat 5 controale privind verificarea modului de respectare, de către angajatori, a prevederilor Legii nr. 52/2011 privind exercitarea unor activităţi cu caracter ocazional desfăşurate de zilieri. O societate a fost sancționată, fiindu-i aplicat un avertisment.
3.Campanie națională pentru verificarea respectării prevederilor legale cu privire la condițiile de funcționare și procedura de înregistrare a agenților de plasare a forței de muncă în străinătate, potrivit Legii nr. 156/2000 privind protecţia cetăţenilor români care lucrează în străinătate, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
În cursul anului 2024 s-au efectuat 9 controale privind verificarea modului de respectare, de către angajatori, a prevederilor Legii nr. 156/2000 privind protecţia cetăţenilor români care lucrează în străinătate.
Au fost sancționați 4 angajatori, fiind aplicate 5 averismente. Au fost dispuse 4 măsuri de intrare în legalitate.
4.Campanie privind verificarea modului de respectare de către angajatori a prevederilor O.G. nr. 25/2014 privind încadrarea în muncă şi detaşarea străinilor pe teritoriul României şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative privind regimul străinilor în România, cu modificările și completările ulterioare
În cursul anului 2024 s-au efectuat 140 controale privind verificarea modului de respectare, de către angajatori, a prevederilor OG nr. 25/2014 încadrarea în muncă şi detaşarea străinilor pe teritoriul României şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative privind regimul străinilor în România, cu modificările și completările ulterioare. Din acestea, 16 au fost efectuate împreună cu reprezentanții Serviciului pentru Imigrări Bihor. Au fost sancționați 3 angajatori, aplicându-se 3 sancțiuni, în cuantum de 30.000 lei.
5.Campanie privind verificarea modului în care se respectă legislația în domeniul relațiilor de muncă în transportul rutier.
În cursul anului 2024 s-au efectuat 359 controale. Au fost aplicate 380 sancţiuni, din care 126 amenzi în cuantum de 1.599.000 lei, fiind dispuse 711 măsuri pentru intrarea în legalitate.
6.Campanie privind verificarea modului de respectare a prevederilor legale privind încheierea, modificarea, suspendarea și executarea contractelor individuale de muncă (timpul de muncă și de odihnă, drepturi salariale) în creșe, grădinițe, afterschool precum și la alte unități de învățamânt publice sau private.
În cursul anului 2024 s-au efectuat 12 controale. Au fost aplicate 1 sancţiune, din care 1avertisment. Pentru deficienţele constatate au fost dispuse un număr de 3 măsuri cu termene exacte de indeplinire.
7.Campanie privind verificarea modului în care sunt respectate prevederile legale în domeniul relațiilor de muncă la centrele rezidențiale destinate persoanelor vârstnice, centrele rezidențiale destinate persoanelor adulte cu dizabilități și cele destinate copiilor.
În cursul anului 2024 s-au efectuat 30 controale. Au fost aplicate 11 sancţiuni, din care 5 amenzi, în cuantum de 9.000 lei. Pentru deficienţele constatate au fost dispuse un număr de 26 măsuri cu termene exacte de indeplinire.
8. Acțiune de identificare şi combatere a cazurilor de muncă nedeclarată și subdeclarată în domeniul prestărilor de servicii (catering, livrare, curierat, etc) precum și în domeniul cabinetelor medicale individuale, policlinici și spitale private.
Identificarea angajatorilor care folosesc personal fără forme legale de angajare şi stabilirea măsurilor pentru diminuarea consecinţelor sociale şi economice ale acestui fenomen, au impus intensificarea activităţilor de control în domeniul relaţiilor de muncă. Controalele s-au efectuat inopinat, atât ziua cât şi noaptea, în zilele lucrătoare, dar şi în zilele de repaus săptămânal.
În cadrul Compartimentului Relaţii de Muncă din analiza datelor rezultă că, în anul 2024, fenomenul « munca la negru » s-a caracterizat prin următorii indicatori:
- 11,48 % din totalul angajatorilor controlaţi reprezintă angajatorii care foloseau forţa de muncă fără a avea întocmite forme legale de angajare;
Din totalul de 9.084.600 lei amenzi aplicate în anul 2024, 7.130.000 lei au fost amenzi pentru muncă fără forme legale, ceea ce reprezintă 78,49% din totalul amenzilor aplicate. În anul 2024 au fost depistate un număr de 651 de persoane care desfăşoară muncă nedeclarată.
9. Acțiune de informare a angajatorilor cu privire la registrul general de evidență a salariaților.
În cursul anului 2024 s-au efectuat 1.537 controale. Au fost sancţionaţi 386 agajatori, aplicându-se 557 sancţiuni, din care 45 amenzi în cuantum de 184.800 lei. Pentru deficienţele constatate au fost dispuse un număr de 368 măsuri cu termene exacte de indeplinire.
La data de 31.12.2024 în baza de date centrală a Inspecției Muncii constituită conform H.G. nr. 905/2017 există la nivelul județului Bihor, un număr de 26.145 angajatori activi, respectiv 197.880 contracte individuale de muncă încheiate în condițiile Legii nr. 53/2003 (**republicată**) (*actualizată*) dintre care:
-contracte individuale de muncă active-190.960
-contracteindividuale de muncă suspendate- 6.402
-contracte individuale de muncă detașate- 518.
10.Acțiune de verificare a sesizărilor privind încălcări ale prevederilor legale în domeniul relațiilor de muncă ale partenerilor sociali diseminate în cadrul Consiliilor Consultative Tripartite organizate la nivelul inspectoratelor teritoriale de muncă având ca scop cunoașterea situației de fapt și identificarea problemelor cu care se confruntă partenerii sociali.
Nu au fost sesizări în acest sens.
11.Acțiune de verificare a modului în care angajatorii respectă prevederile H.G. nr. 1256/2011 privind condiţiile de funcţionare, precum şi procedura de autorizare a agentului de muncă temporară.
În cursul anului 2024 s-au efectuat 7 controale. A fost sancţionat 1 agajator, aplicându-se 1 sancţiune, din care 1 amendă în cuantum de 10.000 lei. Pentru deficienţele constatate au fost dispuse un număr de 1 măsură cu termene exacte de indeplinire.
12.Acţiune de informare și conştientizare a lucrătorilor cetățeni străini, cu privire la condițiile în care pot presta activități lucrative pe teritoriul național precum și la drepturile și obligațiile ce le revin în calitate de angajați.
În cursul anului 2024 s-au efectuat 140 controale privind verificarea modului de respectare, de către angajatori, a prevederilor OG nr. 25/2014 încadrarea în muncă şi detaşarea străinilor pe teritoriul României şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative privind regimul străinilor în România, cu modificările și completările ulterioare. Din acestea, 16 au fost efectuate împreună cu reprezentanții Serviciului pentru Imigrări Bihor. Au fost sancționați 3 angajatori, aplicându-se 3 sancțiuni, în cuantum de 30.000 lei.
În cursul anului 2024 au fost detașate un număr de 4 persoane conform O.G nr. 25/2014.
În cursul anului 2024 au fost detașate un număr de 777 persoane conform Legii nr.16/2017.
VI.2. Campanii în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă
1.Organizarea şi desfăşurarea Săptămânii Europene de Securitate şi Sănătate în Muncă – Securitatea și sănătatea în muncă în era digitală, sub egida Agenţiei Europene pentru Securitate şi Sănătate în Muncă.
Campania pentru locuri de muncă sigure și sănătoase 2023-2025, organizată la nivelul Uniunii Europene de către Agenţia Europeană pentru Securitate şi Sănătate în Muncă (EU-OSHA), are ca temă: ”Securitatea și sănătatea în muncă în era digitală”.
Această campanie îşi propune să crească gradul de sensibilizare cu privire la impactul noilor tehnologii digitale asupra muncii și a locurilor de muncă și la provocările și oportunitățile asociate în materie de securitate și sănătate în muncă.
De asemenea, oferă o platformă pentru schimbul de soluții de bune practici.
Garantarea unui mediu de lucru sigur și sănătos pentru cei peste 217 milioane de lucrători din Uniunea Europeană reprezintă un obiectiv strategic pentru Comisia Europeană, care desfășoară în acest sens o strânsă colaborare cu statele membre, partenerii sociali și celelalte instituții ale UE. Deoarece riscurile profesionale pentru securitatea și sănătatea lucrătorilor sunt, în general, similare.
Campania pune accentul pe riscurile psihosociale și ergonomice, specifice erei digitale, și se structurează în cinci direcții prioritare:
- munca pe platforme digitale;
- robotica avansată și inteligența artificială;
- munca la distanță;
- sisteme digitale inteligente;
- gestionarea lucrătorilor cu ajutorul inteligenței artificiale.
Deja înainte de pandemie, problemele de sănătate mintală afectau aproximativ 84 de milioane de persoane în UE. Jumătate dintre lucrătorii din UE consideră stresul ca fiind comun la locul lor de muncă, acesta contribuind la aproximativ jumătate din numărul total de zile lucrătoare pierdute. Aproape 80% dintre manageri sunt preocupați de stresul la locul de muncă.
Ca urmare a pandemiei, mulţi lucrători au început să lucreze de la distanță cu normă întreagă. Acest lucru estompează granițele tradiționale dintre viața profesională și cea privată și, împreună cu alte tendințe legate de munca de la distanță, cum ar fi conectivitatea permanentă, lipsa interacțiunii sociale și utilizarea sporită a TIC, a condus la apariția unor riscuri psihosociale și ergonomice.
Menținerea unui echilibru între provocările și oportunitățile pe care le prezintă digitalizarea depinde de aplicarea corectă a tehnologiilor și de modul în care sunt gestionate și reglementate în contextul tendințelor sociale, politice și economice, precum și demografice privind forța de muncă, starea economiei, atitudinile sociale, guvernanța și competențele.
Tehnologiile digitale și noile forme de muncă ar putea, de asemenea, să permită lucrătorilor să beneficieze de un grad mai mare de autonomie și flexibilitate sau să faciliteze accesul unei forțe de muncă mai diversificate la piața muncii, în special al grupurilor vulnerabile precum persoanele cu dizabilități, lucrătorii în vârstă și persoanele cu sarcini de îngrijire la domiciliu.
Digitalizarea oferă, de asemenea, oportunități de eficiență crescută în ceea ce privește instruirea în domeniul SSM, evaluarea avansată a riscurilor la locul de muncă, comunicare și inspecțiile SSM.
Digitalizarea va genera atât provocări noi și emergente în materie de SSM, cât și oportunități. Înclinarea balanței spre oportunități va depinde de modul în care este implementată, gestionată și reglementată tehnologia.
I.T.M. Bihor a organizat, la sediu, în data de 31.10.2024 o instruire la care au participat 28 persoane şi în care au fost prezentate materiale puse la dispoziţie de Agenția Europeană pentru Securitate şi Sănătate în Muncă, precum şi două lucrări elaborate pentru simpozionul organizat de I.T.M. Sibiu în luna octombrie.
2.Campania SLIC pentru anul 2024 privind accidentele de muncă, viziune „zero accidente de muncă”
Inspecţia Muncii, în calitatea sa de membru SLIC (Comitetul înalților responsabili cu Inspecția muncii), are atribuţii şi responsabilităţi în participarea la toate acțiunile organizate de Comisia Europeană pentru realizarea schimbului de informaţii între specialiştii Statelor membre.
Această campanie își propune o viziune ”zero accidente de muncă” și se desfășoară în cadrul strategiei UE privind sănătatea și securitatea la locul de muncă 2021-2027: ”Securitatea și sănătatea în muncă într-o lume a muncii în schimbare”
În anul 2024 au fost controlate 3 unităţi, s-au dispus 3 măsuri fiind aplicate 3 avertismente. Principalele deficiențe: angajatorul nu a luat măsuri prin care să se asigure că reprezentantul lucrătorilor cu răspunderi specifice în domeniul securităţii şi sănătăţii lucrătorilor a urmat un program de pregătire în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, cu o durată de cel puţin 40 de ore, cu conţinutul minim; angajatorul nu a organizat seviciul intern de prevenire și protecție; angajatorul nu lua măsurile necesare, prin care să se asigure că lucrătorii desemnaţi pentru a se ocupa de activitățile de protecție și de activitățile de prevenire a riscurilor profesionale din unitate au capacitatea necesară.
3.Campanie de verificare a modului de respectare a cerinţelor minime de securitate şi sănătate în muncă în șantierele temporare sau mobile din domeniul construcţiilor - cod CAEN 41, 42, 43
Grupul țintă al campaniei a fost constituit din angajatori şi lucrători care îşi desfăşoară activitatea în domeniul construcţiilor – cod CAEN 41, 42 şi 43.
Cele mai frecvente deficienţe constatate au fost atât de natură organizatorică cât şi tehnică, cum ar fi:
- nu au fost asigurate, întreținute căile de acces
- amenajare necorepunzătoare a locurilor de muncă pentru lucru la înălțime;
- neutilizarea de către lucrători EIP din dotare;
- instrucţiuni proprii incomplete;
- nepăstrarea în şantier a fişelor de instruire individuală;
- neinstruirea lucrătorilor pentru aplicarea măsurilor de primul ajutor;
- nepăstrarea în şantier a planului propriu de securitate;
- utilizarea schelelor montate incomplet;
-lipsa desemnării şi instruirii lucrătorilor care să aplice măsurile de eliminare a stării de pericol grav şi iminent de accidentare;
- semnalizări de securitate incomplete.
În perioada martie - noiembrie 2024, au fost efectuate vizite de control la 59 angajatori cu un total de 296 lucrători.
Au fost constatate 106 deficienţe pentru care s-au dispus măsuri de înlăturare a neconformităţilor, fiind aplicate tot atâtea sancţiuni contravenţionale, din care 31 amenzi în valoare totală de 235.000 lei şi 75 avertismente.
4.Campania naţională „Valenţele culturale ale securităţii şi sănătăţii în muncă” pentru formarea unei culturi de prevenire în rândul tinerilor din licee şi şcoli profesionale
In trimestrul I 2024 a fost încheiat un protocol intre Inspectoratul Teritorial de Muncă Bihor si Inspectoratul Scolar Judeţean Bihor, în urma căruia au fost stabilite un număr de 18 unităţi scolare participante şi respectiv 26 cadre didactice ce vor participa in cadrul acestui proiect. In data de 30.03.2024 a avut loc concursul judetean „STIU SI APLIC” la care au participat 14 şcoli, cu 24 profesori şi 58 elevi, la COLEGIUL TEHNIC "TRAIAN VUIA " ORADEA.`-avand ca temă - securitatea şi sănătatea în muncă se deprinde pe băncile şcolii”, având ca obiectiv principal încurajarea şi atragerea elevilor în activităţi de studiere a disciplinei numită securitate şi sănătate în muncă. Evenimentul a fost organizat de către INSPECTORATUL ŞCOLAR JUDEŢEAN BIHOR în parteneriat cu INSPECTORATUL TERITORIAL DE MUNCĂ AL JUDEŢULUI BIHOR, în cadrul proiectului „Valenţe culturale în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă", demarat de INSPECŢIA MUNCII şi MINISTERUL EDUCAŢIEI NAŢIONALE.” In perioada 18-19.05.2024 a avut loc concursul national organizat în municipiul Iași unde au participat 10 elevi și 2 profesori coordonatori. Scopul acestui concurs este conştientizarea profesorilor şi tinerilor elevi, viitori lucrători, asupra riscurilor de accidentare şi îmbolnăvire profesională de la viitoarele locuri de muncă.
5.Campanie naţională de informare, conștientizare și monitorizare a angajatorilor privind riscurile existente la locurile de muncă unde se utilizează zilieri și/sau salariați temporari
Au fost efectuate 18 controale în etapa I, s-au dispus 6 măsuri fiind aplicate 6 avertismente.
De asemenea pe cod CAEN 7820 ( activități de contractare pe baze temporare a personalului ) s-au efectuat controale la 12 societăți constatându-se 4 neconformități, fiind aplicate 3 avertismente și o amendă în cuantum de 8.000 lei pentru neprezentare fișe instruire. Pe cod CAEN 2511 s-a efectuat un control.
Principalele deficiențe: Nu s-a solicitat zilierilor asumarea pe propria răspundere, prin semnătură, că starea sănătăţii le permite desfăşurarea activităţilor repartizate de beneficiar; nu s-a facut dovada asigurarii în mod gratuit, a echipamentelor individuale de protecţie adecvate activităţii desfăşurate de zilieri.
6.Campanie naţională de supraveghere a pieţei produselor industriale din domeniul de competenţă al Inspecţiei Muncii, conform Programului sectorial pentru anul 2024, coordonat de către Comisia Europeană
In anul 2024 au fost verificate 52 de unităţi şi 357 de produse, din care 4 produse au fost neconforme, astfel:
- pe directiva Echipamente electrice de joasă tensiune au fost verificate 66 produse conforme;
- pe directiva Explozivi de uz civil au fost verificate 29 produse;
- pe directiva Maşini industriale au fost verificate 49 produse conforme;
- pe directiva Zgomot au fost verificate 24 produse conforme;
- pe directiva Motoare termice au fost verificate 20 produse conforme;
- pe directiva Echipamente individuale de protecţie au fost verificate 85 produse conforme;
- pe directive ATEX au fost verificate 0 produse;
- pe directiva Articole pirotehnice au fost verificate 84 produse conforme, din care 4 neconforme.
Au fost aplicate două sancțiuni contravenționale la două societăți, amenzi în cuantum de câte 1.000 lei fiecare pentru lipsa declarației de conformitate.
7. Acțiune de control privind verificarea modului în care se respectă cerințele minime de securitate și sănătate în muncă pentru transportul rutier al mărfurilor periculoase - cod CAEN 4941
Transporturile rutiere de mărfuri şi călători reprezintă unul dintre cele mai predispuse sectoare de activitate la accidentarea lucrătorilor.
Ținând cont de volumul mărfurilor periculoase transportate, de riscurile ridicate de accidentare a personalului implicat, care apar în timpul transportului rutier al acestora și având în vedere faptul că aceste activități implică riscuri de producere a unor pagube importante, umane și materiale, este foarte importantă activitatea de prevenire a accidentelor în timpul transportului rutier al acestora. De asemenea este necesară conștientizarea angajatorilor cu privire la necesitatea respectării prevederilor legale în domeniul SSM, în acest domeniu de activitate.
În urma acțiunii de control pentru verificarea modului în care se respectă prevederile legale de securiatate și sănătate în muncă la transportatorii rutieri s-au verificat un număr de 24 de unități. Astfel s-au completat 24 de chestionare și s-au constatat 32 deficiențe, pentru care s-au aplicat 32 avertismente.
Principale deficiențe: lipsa examenului medical periodic, lipsă instrucțiuni proprii pentru anumite activități, lipsă evaluare riscuri pentru anumite activități, lipsă mod colaborare între angajatori privind participarea conducătorilor auto la activitățile de încărcare/descărcare mărfuri.
8. Acțiune de verificare a modului în care sunt respectate cerinţele minime pentru îmbunătăţirea securităţii şi protecţia sănătăţii de către agenții economici care dețin conducte de transport produse petroliere și gaze naturale
A fost efectuat un control la 1 angajator cu un total de 240 lucrători.
Au fost constatate 6 deficienţe pentru care s-au dispus măsuri de înlăturare a neconformităţilor, fiind aplicate tot atâtea sancţiuni contravenţionale, sub formă de avertismente.
În etapa de verificare a măsurilor dispuse anterior s-a constatat că acestea au fost partial realizate.
Deficienţele constatate au fost:
1. la o sondă, legarea conductorului de împământare la motorul electric era realizată la dispozitivul cu care se manipulează motorul electric și nu în locașul destinat acestui lucru;
2. la mai multe sonde au fost identificate porțiuni lipsă sau degradate la gardul care le împrejmuiește, de asemenea ușile de acces nu aveau un dispozitiv de închidere adecvat, fiind închise și asigurate prin legare cu sîrmă din oțel;
3. au fost identificate flanșe la conductele utilizate la extragerea, manipularea, transportul petrolului brut–țiței care nu au montate toate șuruburile, existînd riscul de scurgere a acestei substanțe;
4. nu era realizată semnalizarea zonelor unde există medii cu potențial exploziv, zona unde se descarcă autocisternele care transportă petrol brut-țiței.
9.Acţiune privind respectarea prevederilor legale de securitate și sănătate în activitatea de manipulare manuală/mecanizată a coletelor și corespondenței
Au fost efectuate vizite de control la 15 angajatori cu un total de 265 lucrători.
Au fost constatate 16 deficienţe pentru care s-au dispus măsuri de înlăturare a neconformităţilor, fiind aplicate tot atâtea sancţiuni contravenţionale, sub formă de avertismente. Principalele deficienţe constatate:
- semnalizare securitate incompletă
- neefectuarea verificării periodice a mijloacelor şi echipamentelor electrice de protecție
- nu s-a organizat corespunzător activitatea de prevenire și protecție
- nu este ţinută evidența nominală a E.I.P. acordate lucrătorilor.
10. Acțiune de verificare a modului în care angajatorii au îndeplinit măsurile pentru normalizarea condițiilor de muncă la locurile de muncă încadrate în condiții deosebite.
Acțiunea a avut loc în 2 etape.În prima etapă s-a controlat modul de respectare de către angajatori a legislaţiei în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, la locurile de muncă încadrate în condiții deosebite și s-au dispus măsuri în vederea normalizării condițiilor de muncă pentru locurile de muncă încadrate în condiții deosebite.
În a doua etapă s-a verificat modul în care angajatorii:- au adus la îndeplinire măsurile din planul de prevenire și protecție întocmit în scopul acordării prelungirii avizului de încadrare în condiții deosebite; -au dus la îndeplinire măsurile dispuse de către inspectorii de muncă; -au transmis la ITM raportul semestrial privind modul de realizare a măsurilor din planul de prevenire și protecție.
La data desfășurării campaniei, în județul Bihor numărul total al unităților care dețin aviz de încadrare a locurilor de muncă, eliberat de Inspecția Muncii este de 5, având 25 de locuri de muncă încadrate în condiții deosebite.
Aceste unități au elaborat planuri de prevenire și protecție pentru locurile de muncă încadrate în condiții deosebite, toate unitățile desfășurându-și activitatea în același perimetru, respectiv sunt în stadiu de execuție 3 instalații de incinerare a benz-a-pirenului (Fp) prezent în mediul de muncă; au raportat semestrial stadiul de realizare din planurile de prevenire și protecție; s-au efectuat determinări de noxe.
S-a aplicat 1 avertisment, pentru prezența în mediul de muncă a substanțelor rezultate din procesul tehnologic de combustie intern a țițeiului.
11. Acţiune privind respectarea cerinţelor minime pentru îmbunătăţirea securităţii şi protecţia sănătăţii lucrătorilor care îşi desfăşoară activitatea în industria metalurgică – cod CAEN 24
Au fost efectuate vizite de control la 8 angajatori cu un total de 3.881 lucrători la locurile de muncă controlate.
Cele mai frecvente deficienţe constatate au fost: Lipsă semnalizări s.s.m., lipsă verificare instalație electrică, lipsă control noxe, lipsă marcaje circulație internă, blocare căi de acces cu diferite materiale.
Au fost constatate 5 deficienţe pentru care s-au dispus măsuri de înlăturare a neconformităţilor, fiind aplicate tot atâtea avertismente.
12. Acţiune de control vizând modul de respectare a cerinţelor minime de securitate şi sănătate în muncă pentru protecţia lucrătorilor împotriva riscurilor legate de expunerea la agenţi chimici periculoşi la locul de muncă.
Au fost efectuate vizite de control la 21 angajatori cu un total de 1.623 lucrători la locurile de muncă controlate. Au fost constatate 25 deficienţe pentru care s-au dispus măsuri de înlăturare a neconformităţilor, fiind aplicate tot atâtea avertismente.
Cele mai frecvente deficienţe constatate au fost:
- nu au fost transmise la I.T.M. Bihor lista cu substanţele şi preparatele chimice periculoase pe care le vor deţine, cu precizarea categoriei din care fac parte;
- nu s-au acordat lucrătorilor E.I.P. specific și adecvat pentru activitatea de manipulare substanță (solvent) secția de producție;
- nu s-au actualizat i.p.s.s.m. privind modul de utilizare a unui solvent utilizat in activitățile din secția de producție.
13. Campania naţională pentru verificarea modului în care sunt respectate prevederile legale privind autorizarea angajatorilor care desfăşoară activităţi de fabricare, depozitare, păstrare, transport şi comercializare, a articolelor pirotehnice”
Obiectivele campaniei au fost legate de verificarea următoarelor aspecte:
-existenţa autorizaţiei eliberate de către I.T.M şi I.P.J.
-existenţa personalului autorizat ca pirotehnicieni la angajatorii care efectuează jocuri de artificii
-evidenţa mişcării articolelor pirotehnice
-efectuarea transportului articolelor pirotehnice conform prevederilor legale
-modul de depozitare a articolelor pirotehnice
-etichetarea acestora conform cerinţelor legale
-existenţa instrucţiunilor de utilizare în limba română.
În judeţul Bihor au fost autorizaţii 27 angajatori cu activitate în acest domeniu.
Au efectuate un număr de 82 controale constatându-se o deficientă.
Din cele 82 societăți controlate un număr de 27 sunt autorizate pe legea 126/1995.
14. Acţiune de monitorizare privind riscurile existente la locurile de muncă din microîntreprinderi (1 - 9 lucrători)
Inspectorii de muncă au transmis Chestionarul privind respectarea cerinţelor minime generale de securitate şi sănătate în muncă la 130 microîntreprinderi. Din acestea au transmis la I.T.M. chestionare completate 107 microîntreprinderi.
Ulterior inspectorii de muncă au analizat răspunsurile angajatorilor la Chestionarul privind respectarea cerinţelor minime generale de securitate şi sănătate în muncă şi, în funcţie de rezultatul analizei, au stabilit microîntreprinderile la care se efectuează controale.
Inspectorii de muncă au efectuat controale în microîntreprinderile stabilite la punctul anterior pentru a verifica informaţiile transmise de angajatori, precum şi în microîntreprinderile care nu au transmis răspunsul la chestionar la I.T.M.
Inspectorii de muncă au consemnat rezultatul verificărilor efectuate în microîntreprinderi prin completarea Chestionarului privind verificarea respectării cerinţelor minime generale de securitate şi sănătate în muncă în microîntreprindere.
Din analiza chestionarelor rezultă că principalele cerinţe legale la care angajatorii din microîntreprinderi nu s-au conformat sunt:
- nu au fost desemnaţi şi instruiţi lucrătorii care aplică măsurile pentru evacuarea lucrătorilor, stingerea incendiilor şi acordarea primului ajutor
- unele echipamente de muncă nu se utilizează în condiţii de siguranţă de către lucrători
- nu se asigură semnalizarea de securitate si sănătate în muncă
- nu sunt realizate şi verificate periodic măsurile de protecţie împotriva atingerii indirecte a părţilor instalaţiilor şi echipamentelor electrice care pot ajunge întâmplător sub tensiune (priza de pământ, protecție automată)
- nu se asigură supravegherea periodică a sănătăţii tuturor lucrătorilor prin medic de medicina muncii.
Numărul total de microîntreprinderi controlate au fost 28, la care au fost constatate, în total, 33 deficienţe pentru care s-au dispus măsuri de remediere. A fost aplicate tot atâtea sancţiuni, din care 2 amenzi în cuantum total de 2.000 şi 31 avertismente.
VI.3. Campanii în domeniul securităţii şi sănătăţii în munca iniţiate de Inspecţia Muncii pe parcursul anului 2024
1. În luna ianuarie 2024 în domeniul securității și sănătății în muncă s-a desfășurat Campania Națională de control în domeniul sănătății și securității în muncă la angajatorii care își desfășoară activitatea în domeniul întreținerea și repararea autovehiculelor, cod 452.
In cadrul acestei campanii au fost controlate 32 unităţi.
Au fost aplicate 2 amenzi in valoare totală de 8.000 lei și 54 avertismente.
2. În luna februarie 2024 în domeniul securității și sănătății în muncă s-a desfășurat Acțiunea de control vizând domeniul „Fabricarea vopselelor, lacurilor, cernelii tipografice și masticurilor” – CAEN 2030.
In cadrul acestei campanii au fost controlate 3 unităţi. A fost aplicată 1 amendă in valoare totală de 4.000 lei și 4 avertismente.
3. In perioada 14-17.05.2024 s-a desfășurat Campania Națională - în domeniul "Activități de pompe funebre și similare”-cod CAEN 9603, domeniul „Cultivarea plantelor pentru inmulțire(inclusiv cultivarea plantelor ornamentale, flori etc.)” - cod CAEN 0130, în domeniul Comerț cu ridicata al florilor și plantelor”-Cod CAEN 4622, în domeniul „Comerț cu amănuntul al florilor, plantelor și semințelor, comerț cu amănuntul al animalelor de campanie și a hranei pentru acestea, in magazine specializate”-cod CAEN 4776
Au fost controlate 5 unităţi; s-au dispus 11 măsuri fiind aplicate 14 avertismente și o amendă de 8.000 lei.
4. În perioada 09.04.-12.04.2024 s-a desfășurat Campania națională de verificare a prevederilor legale în domeniul s.s.m. de către angajatorii care prestează activități de fabricare a produselor de brutărie și a produselor făinoase CAEN 107( CAEN 1071,1072 și 1073), fiind controlate 7 unitâţi s-au dispus 15 măsuri fiind aplicate 15 avertismente verbale.
5. În perioada 23.04.-26.04.2024 s-a desfășurat Campania națională de verificare a prevederilor legale în domeniul SSM de către angajatorii care desfășoară activitate in domeniul “întreținerea și repararea autovehiculelor” – CAEN 452, fiind controlate 6 unităţi. Au fost aplicate 3 amenzi în valoare totală de 24.000 lei și 13 avertismente.
6. In perioda 29.05.2024-07.06.2024 s-a desfășurat Campania Națională – privind verificarea modului in care serviciile externe respecta obligatiile legale si activitatilor de prevenire si protecție pe care le desfășoară in intreprinderi, au fost controlate 123 unităţi s-au dispus 46 măsuri fiind aplicate 46 avertismente.
7. Campania de verificarea modului de respectare a prevederilor legale privind încheierea și executarea contractelor individuale de muncă și pentru verificarea modului în care sunt respectate cerințele minime pentru îmbunătățirea securității și protecția sănătății lucrătorilor, de către angajatorii care desfăşoară activitățile „Captarea, tratarea şi distribuţia apei” – CAEN 3600 şi „Colectarea și epurarea apelor uzate” – CAEN 3700 s-a desfășurat în semestrul II al anului 2024 efectuându-se un număr de două controale la doi angajatori cu un total de 19 lucrători, constatându-de un număr de 6 deficiențe, respectiv echipamentele de muncă alimentate cu energie electrică (pompe etc.) nu aveau cele două protecții la electrocutarea prin atingere indirectă verificate permanent iar locurile de muncă în condiţii de izolare nu aveau o procedură, o instrucțiune s.s.m. unde să fie stabilit intervalul de timp în care se comunică (verbal sau prin alte mijloce de comunicare) cu alţi lucrători cu conducătorul locului de muncă, cum se procedează în cazul în care necesită să i se acorde ajutor imediat în caz de accident sau când se află într-o situaţie critică cât și lipsa instrucțiunilor pentru toate activitățile desfășurate, captare apă, epurare, clorinare etc. Pentu deficiențele constatate s-au aplicat un număr de 6 de avertismente.
8. Campania de verificarea modului de respectare a prevederilor legale privind încheierea și executarea contractelor individuale de muncă și pentru verificarea modului în care sunt respectate cerințele minime pentru îmbunătățirea securității și protecția sănătății lucrătorilor, de către angajatorii care desfăşoară activități de depozitare şi comercializare a carburanților auto – cod CAEN 4730, 4671
S-a desfășurat în semestrul II al anului 2024 efectuându-se un număr de 9 controale la 9 angajatori cu un total de 108 lucrători, constatându-de un număr de 9 deficiențe, respectiv lipsă completare fișe individuale de instructaj privind s.s.m. la toate rubricile, lipsă asigurare e.i.p. din materiale care nu produc descărcări electrostatice, lipsă semnalizarea de securitate şi sănătate la locul de muncă (inclusiv pentru locurile unde pot apărea atmosfere explozive), neverificarea protecției suplimentare la riscul de accidentare prin electrocutare indirectă. Pentu deficiențele constatate s-au aplicat un număr de 9 de avertismente.
9. În Campania de verificarea modului de respectare a prevederilor legale privind încheierea și executarea contractelor individuale de muncă și pentru verificarea modului în care sunt respectate cerințele minime pentru îmbunătățirea securității și protecția sănătății lucrătorilor, de către angajatorii care desfăşoară activități în domeniul spălare și curățare (uscată)a articolelor textile și a produselor din blană CAEN 9601 și a activităților de întreținere corporală CAEN 9604. S-au efectuat un număr de 15 controale la un număr de 15 societăți cu un total de 448 lucrători, constatându-se un număr de 23 deficiențe respectiv -neasigurarea protecției împotriva electrocutării, respectiv neverificarea rezistenței prizei de pământ la instalația elecrică, i.p.s.s.m. privind activitatea de curățătorie nu este completă cu informațiile cuprinse în FDS (fișa cu date de securitate) agenți de curățare, dezinfectare.
Pentu deficiențele constatate s-au aplicat un număr de 23 de avertismente.
VII.Autorizarea sau avizarea funcţionării agenţilor economici din punctul de vedere al securităţii şi sănătăţii în muncă:
În 2024, Inspectoratul Teritorial de Muncă Bihor a autorizat sau a avizat, după caz:
• funcţionarea unităţilor din punctul de vedere al securităţii şi sănătăţii în muncă, conform Legii nr. 319/2006 a securităţii şi sănătăţii în muncă;
• producerea, prepararea, deţinerea, transportarea, comercializarea, folosirea şi depozitarea materiilor explozive, în baza Legii nr. 126/1995 privind regimul materiilor explozive, cu modificările şi completările ulterioare;
• comercializarea produselor de protecţie a plantelor, în baza Ordonanţei Guvernului nr. 41 din 22 august 2007, actualizată.
În acest sens, inspectorii de muncă au acordat consultanţă şi/sau au efectuat expertiză pentru verificarea îndeplinirii, de către agenţii economici, a condiţiilor impuse de legislaţie pentru obţinerea autorizaţiilor/avizelor.
Nr. total unităţi autorizate/avizate |
Nr. unităţi autorizate/avizate în baza unor legi speciale |
||
Legea nr. 319/2006 |
Legea nr. 126/1995 |
Alte legi |
|
42 |
21 |
16 |
5 |
VIII. Situaţia accidentelor de muncă produse în anul 2024
În anul 2024 au fost înregistrate 214 persoane accidentate, dintre care 56 ca urmare a unor evenimente produse în anul 2023, 2 ca urmare a unor evenimente produse în anul 2022 și 156 ca urmare a unor evenimente produse în anul 2024.
Din cele 56 accidente de muncă produse în anul 2023, 6 au fost accidente de muncă mortale, iar 50 au fost urmate de incapacitate temporară de muncă a lucrătorilor și unul cu invaliditate.
Cele 2 accidente de muncă produse în anul 2022, au fost accidente de muncă mortale.
156 persoane accidentate în anul 2024, au fost cu incapacitate temporară de muncă a lucrătorilor.
Indicele de frecvenţă (numărul de accidentaţi care revine la 1.000 de lucrători) a fost de 1.15/‰ pentru totalul persoanelor accidentate şi 0.043/‰ pentru persoanele accidentate mortal.
Sectoarele economiei naţionale în care au fost înregistrate cele mai multe accidente de muncă în anul 2024 sunt:
▪ Transporturi rutiere de mărfuri CAEN 4941 – 23 accidentaţi (14.74 % din totalul accidentaţilor);
▪ Lucrări de construcţii a clădirilor rezidenţiale şi nerezidenţiale CAEN 4120 – 19 accidentaţi (12,17 % din totalul accidentaţilor);
▪ Colectarea deşeurilor nepericuloase CAEN 3811 – 11 accidentaţi (7,05 % din totalul accidentaţilor);
▪ Fabricarea altor piese si accesorii pentru autovehicule si pentru motoare de autovehicule CAEN 2932 – 11 accidentaţi (1.73 % din totalul accidentaţilor);
▪ Activităţi de asistenţă spitalicească CAEN 8610 – 9 accidentaţi (5,76 % din totalul accidentaţilor);
▪ Fabricarea de mobile n.c.a. CAEN 3109 – 8 accidentaţi (5.12 % din totalul accidentaţilor);
▪ Fabricarea motoarelor, generatoarelor si transformatoarelor electrice CAEN 2711 – 6 accidentaţi (3,84 % din totalul accidentaţilor);
▪ Fabricarea motoarelor, generatoarelor şi transformatoarelor electrice CAEN 2932 - 4 accidentaţi ( 2,56 % din totalul accidentaţilor);
▪ Fabricarea altor componente electronice CAEN 2612 - 4 accidentaţi (2,56 % din totalul accidentaţilor);
▪ Fabricarea de construcţii metalice şi părţi componente ale structurilor metalice CAEN 2511 – 4 accidentaţi ( 2,56 % din totalul accidentaţilor);
▪ Fabricarea calculatoarelor si a echipamentelor periferice CAEN 2620 - 4 accidentaţi (2,56 % din totalul accidentaţilor);
▪ Restaurante CAEN 5610 - 3 accidentaţi (1,92 % din totalul accidentaţilor);
▪ Fabricarea altor produse din material plastic CAEN 2229 – 4 accidentaţi (2,56 % din totalul accidentaţilor);
▪ Operatiuni de mecanica generala CAEN 2562 – 3 accidentaţi (1,92 % din totalul accidentaţilor);
▪ Fabricarea subansamblurilor electronice (module) CAEN 2611 – 3 accidentaţi (1,92 % din totalul accidentaţilor);
▪ Activitati de contractare, pe baze temporare, a personalului CAEN 7820 – 3 accidentaţi (1.92 % din totalul accidentaţilor);
▪ Recuperarea materialelor reciclabile sortate CAEN 3832 – 3 accidentaţi (1.92 % din totalul accidentaţilor);
▪ Lucrari de pregatire a terenului CAEN 4312 – 3 accidentaţi (1.92 % din totalul accidentaţilor);
▪ Fabricarea încălțămintei CAEN 1520 – 3 accidentaţi (1,92 % din totalul accidentaţilor);
Celelalte accidente au fost înregistrate în diferite sectoare de activitate economică câte 1-2 accidente.
Din punctul de vedere al vârstei persoanelor accidentate, analiza accidentelor de muncă a evidenţiat faptul că persoanele cu vârsta cuprinsă între între 50 şi 59 ani deţin ponderea cea mai mare de 35.35 % din numărul total al accidentaţilor, respectiv 73 persoane. Acestea sunt urmate de persoanele cu vârsta între 40 şi 49 ani cu ponderea de 21.56 % din numărul total al accidentaţilor, respectiv 42 persoane. Cele cu vârsta cuprinsă între 30 şi 39 ani cu pondere de 17.25 % din numărul total al accidentaţilor, respectiv 40 persoane. Urmează persoanele cu vârsta între 20 şi 29 ani care deţin o pondere de 15.52 % din numărul total al accidentaţilor, respectiv 39 de persoane, în plus existând şi câte 20 persoane(pondere de 10.32%) cu vârstele sub 20 ani cât şi peste 60 ani.
Pe parcursul anului 2024 la I.T.M Bihor s-au înregistrat un număr de 428 comunicări evenimente din care un număr de 214 sunt accidente de muncă, 88 sunt evenimente în afara muncii, un număr 83 evenimente sunt accidente uşoare (cu mai puţin de 3 zile incapacitate de muncă), iar 43 evenimente erau în faza de cercetare nefinalizată. Pentru necomunicarea de evenimente şi necercetarea evenimentelor de muncă s-au aplicat 39 sancţiuni contravenţionale, din care 26 de amenzi în valoare de 112.500 lei şi 13 avertismente.
Perioada |
Nr. evenimente comunicate de angajator |
Nr. evenimente avizate de ITM şi respectiv IM |
Nr. accidentaţi luaţi în evidenţă de ITM (FIAM) |
|||||||||
accidente de muncă |
accidente de muncă colective |
incidente periculoase |
accidente în afara muncii |
în accidente de muncă |
în accidente de muncă colective |
|||||||
Total |
cu ITM |
invaliditate |
mortal |
Total |
cu ITM |
mortal |
||||||
anul 2024 |
428 |
214 |
0 |
0 |
88 |
214 |
205 |
1 |
8 |
0 |
0 |
0 |
IX. Aspecte ale morbidităţii profesionale
Structurile de medicina muncii din cadrul Direcţiilor de Sănătate Publică judeţene şi a Municipiului Bucureşti raportează, cu o periodicitate anuală, Centrului Naţional de Monitorizare a Riscurilor din Mediul Comunitar (CNMRMC), situaţia absenteismului medical ca urmare a bolilor profesionale din anul respectiv.
Supravegherea sănătăţii lucrătorilor presupune asigurarea unor servicii medicale profilactice: examene medicale la angajarea în muncă, de adaptare, periodic, la reluarea activităţii, supraveghere specială şi promovarea sănătăţii la locul de muncă.
Aceste examene medicale constituie un mijloc de depistare incipientă a bolilor, de evitare a apariţiei formelor grave de îmbolnăvire, de cele mai multe ori ireversibile deci, de prevenire a îmbolnăvirilor profesionale.
În anul 2024, nu au fost semnalate şi declarate cazuri de boală profesională, de către specialiştii Direcţiei de Sănătate Publică Bihor, în colaborare cu inspectorii de muncă s.s.m. din cadrul I.T.M. Bihor.
X. EVIDENŢA SALARIATELOR GRAVIDE
Conform O.U.G. nr. 96/2003 privind protecţia maternităţii la locurile de muncă, în Anul 2024 s-au înregistrat înregistrat 698 de comunicări efectuate de angajatori, prin care au informat inspectoratul teritorial de muncă Bihor asupra existenţei unui număr de 698 salariate gravide.
Indicatorii prezentați sunt expresia activității Inspectoratului Teritorial de Muncă Bihor în demersul lui de a veghea la respectarea drepturilor și obligațiilor prevăzute de legislația în vigoare în domeniul relațiilor de muncă precum și în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă.
In continuare vom acţiona în spiritul prevenirii şi combaterii muncii la negru prin acţiuni de control care să contribuie la protejarea angajaţilor şi prin informare, comunicare şi verificarea condiţiilor de muncă vom dispune cele mai indicate măsuri angajatorilor pentru a proteja lucrătorii.
Cu deosebită consideraţie,
Inspector Şef
Marius Rotar